Een keeper is geen spits!

18 sep 2025

Toen ze de corporate communicatieman van een multinational vroegen wat hij graag over zijn bedrijf in de krant wilde lezen zij hij: “Please, no issues!”. Het bedrijf was volop bezig om de meest duurzame aanbieder op haar speelveld te worden, wilde de keten inspireren om meerwaarde te creëren en nog aantrekkelijker zijn voor klanten en talent. “Please, no issues” is vanuit een stabiel investor relations perspectief wellicht begrijpelijk. Je loopt er geen averij mee op, maar je maakt ook geen vaart.

Of je gericht bent op controle en bedreigingen of dat je meer op kansen en toekomst gericht bent, is iets dat vergaand bij de aard van het beestje hoort. Iedereen heeft een andere printplaat en niet iedereen heeft van nature dezelfde mindset en talent. Maar waar mensen warm voor lopen, hoe ze beslissen en of ze van nature aanleg hebben voor hun functie is vrij gemakkelijk te duiden. 

Ik schatte de corporate communicatie-man in als een slimme man die rationeel beslist, vertrouwt op zijn ervaring en defensief is ingesteld. Niet iemand die idealen promoot en anderen inspireert, maar meer een keeper die ballen tegenhoudt. “Staat ie wel op de goede plek?” dacht ik. Hij zou qua karakter een goede CFO kunnen zijn maar zou niet mijn voorkeur hebben als het gaat om een mooie verpakking en een positief sentiment. 

De moraal van dit verhaal; heb veel oog voor het DNA van je mensen, maak het zo concreet mogelijk en leg het verband met (functie)doelen en invloed op cultuur. Selecteer bij de deur, kijk verder dan ervaring en denk goed na over de mate waarin mensen passen bij doelen. Je kunt ze coachen tot je een ons weegt maar van een keeper maak je zelden een goede spits. Het zit erin, of niet!

De juiste karakters en de juiste opstelling is tenminste zo belangrijk als een goede strategie. Wanneer iedereen past bij z’n functie, de juiste mindset heeft en begrijpt wat nodig is ontstaat er flow en verbinding en worden organisatie-doelen sneller bereikt. 

Ben je benieuwd hoe dit werkt, contact Rob en doe zeker even jouw vrijblijvend talenttest.

Share

Leef je Merk  |  Rob Westerik
Van Duvenvoordestraat 76
2361 JV Warmond
Tel +31 6 290 870 45
E-mail rob@leefjemerk.nl

Leef je Merk  |  Rob Westerik
Van Duvenvoordestraat 76
2361 JV Warmond
Tel +31 6 290 870 45
E-mail rob@leefjemerk.nl