Kiezen op karakter

15 mrt 2021

Deze week zijn er verkiezingen. Wij raadpleegden vier stemwijzers met evenzoveel verschillende uitslagen. Rationeel kiezen lijkt bijna onmogelijk en de verschillen zijn klein. Onze nieuwe, bij bedrijven gehanteerde methodiek, maakt veel beter zichtbaar wie waar voor staat en wat bij jou past. Wij maken concreet wat heel abstract lijkt, namelijk karakter. Datgene dat het kaf van het koren scheidt, dat iedereen heeft en alles verbindt.

Voor veel mensen bepaalt het karakter van de partij, in casu de lijstrekker, kun keuze. Het goede en minder goede gevoel dat ze krijgen bij lijsttrekkers is de belangrijkste graadmeter. Zo gaat het in het dagelijks leven ook, we kiezen heel vaak onbewust op basis van gevoel en lang niet zo rationeel als we vaak denken. Ons emotionele brein is krachtig en heeft sterk de neiging om het denkende brein te onderdrukken of te overrulen. We kiezen waar we ons goed bij voelen en we hebben een voorkeur voor mensen die op ons lijken; met hetzelfde karakter en dezelfde waarden. Leef Je Merk onderzocht de karakters (o.b.v. motivatie voorkeuren) van de politieke partijen en maakt visueel wat de posities zijn.

De resultaten zijn verbluffend. In een oogopslag wordt duidelijk waarom de Nederlander zo gek is op bewezen oplossingen en hoe de politiek hierop reageert. De politiek is pragmatisch, beslist op basis van meningen en is, de uitzondering daargelaten, visieloos. 83% is gericht op bewezen concepten en er wordt meer ingespeeld op gevoel dan op feiten. Zij die gaan voor vernieuwing zakken voor iedere test als het gaat om overheidsfinanciën. De rationele vernieuwer die zich gemeld heeft ontbeert een morele kompas en rangeert zichzelf naar de zijlijn. De vaak hoogopgeleide intuïtieve en rationele persoon herkent zichzelf niet, schud met z’n hoofd bij veel beslissingen en kijkt weg bij bijna ieder debat.

Er is ruimte voor rationele, ruim denkende en toekomstgerichte partijen. Deze ruimte is relatief klein (10%) maar hij is er en wordt steeds groter met de hoogopgeleide generatie Z voor de poorten van het stemlokaal. Benieuwd of we dit in de komende verkiezing terug gaan zien!

Voor wie meer wil weten hoe Leef Je Merk karakter van bedrijven, banen, personeel en klanten blootlegt en matcht, strategie effectueert en helpt met het ontdekken van jouw uitdaging en jullie morele kompas, kijk op onze verfriste website; www.leefjemerk.nl!

Share

Leef je Merk  |  Rob Westerik
Van Duvenvoordestraat 76
2361 JV Warmond
Tel +31 6 290 870 45
E-mail rob@leefjemerk.nl

Leef je Merk  |  Rob Westerik
Van Duvenvoordestraat 76
2361 JV Warmond
Tel +31 6 290 870 45
E-mail rob@leefjemerk.nl