Purpose zonder aureool

24 aug 2021

Bij het woord purpose denken de meesten aan duurzaamheid, inclusiviteit en idealistische activiteiten waarmee je wat goeds doet voor de wereld. Purpose is meer voor engelen met harpen dan voor mensen die het hoofd boven water moeten houden. Pertinente bullshit! Purpose gaat over energie, motivatie en een doel dat trekt en verenigt en niet perse over het redden van de wereld, zelfontplooiing en highbrow idealen. Het hebben van een purpose is niet abstract en hoogdravend maar heel zintuigelijk en het geeft competitive edge.

Purpose is als het ware de filosofie van de organisatie en genereert energie om de missie te realiseren, mits het aansluit bij de relevantie van de zaak en motivatie van mensen. Purpose geeft richting en maakt beslissen eenvoudig doordat je weet waar je samen voor gaat. Hoe groter de honger en hoe relevanter het doel, hoe sterker de magneetkracht. Het redden van kinderen of kanker de wereld uit helpen trekt doorgaans harder aan mensen dan business-objectives als glasvezel in ieder huis, maar zelfs dat is per persoon en per situatie verschillend.

Al wordt purpose door coaches, schrijvers en corporates bewierookt en vergroot het feitelijk de aantrekkelijkheid en lange termijn winstgevendheid van bedrijven, in het MKB en op de werkvloer landt het onderwerp doorgaans slecht. Dat is meer dan jammer want in een wereld waarin rendement rules, mensen snel opbranden, talent schaars is, de planeet onder druk staat en veranderingen sneller gaat dan ooit tevoren is dit een gemiste kans. Identiteit, weerbaarheid en veranderkracht verschaffen bedrijven duurzaam concurrentievoordeel. Purpose kan hierbij de hoofdtol spelen maar dan is het wel tijd om het thema van haar aureool te ontdoen en op Jantje Pietje Klaasje niveau te implementeren.

Je ziet het pas als je het door hebt en dat kost soms tijd. Wij hebben 10 jaar besteed om te ontdekken hoe het werkt, wat purpose echt is en kan doen, wat mensen motiveert en hoe dit past, hoe je het onderwerp plat slaat en tenslotte hoe je veranderkracht kunt meten en het licht bij mensen en organisaties aan krijgt. Deze kennis en ervaring en onze technologie en methodologie helpen om de purpose, de aanwezige leiderschapsenergie te identificeren en duidelijk te maken wat er moet gebeuren om een nog beter, relevanter en gaver bedrijf te worden.

Share

Leef je Merk  |  Rob Westerik
Van Duvenvoordestraat 76
2361 JV Warmond
Tel +31 6 290 870 45
E-mail rob@leefjemerk.nl

Leef je Merk  |  Rob Westerik
Van Duvenvoordestraat 76
2361 JV Warmond
Tel +31 6 290 870 45
E-mail rob@leefjemerk.nl