Purpose is serious business
4 feb 2020
Purpose en value-driven organisaties, het is de hype van de dag maar dan wel een hype waar zelfs de grootste bedrijven en slimste consultants mee worstelen. Verzin maar eens iets voor een bedrijf dat al jaren bestaat en waar mensen gewoon hun werk doen. Een kreet als purpose wordt dat snel goeroe mambo-jambo waar velen met enige weemoed en cynisme naar kijken. Purpose is echter de krachtigste management-tool die er is maar wordt het minst effectief gebruikt. Purpose gaat over veel meer dan idealisme, duurzaam zijn, heisessies en leuk gevonden worden. Purpose is de beste fundering en brandstof die je als business kunt hebben, het geeft je een kompas bij alle beslissingen en zorgt voor gezonde en duurzame groei van jouw bedrijf.
Idealisme?
Overduidelijk is het zo dat er bij de meeste werknemers en managers geen hoge mate van idealisme te vinden is. Het gaat te veel over zekerheid, macht en status. Daar waar het vuur bij startende ondernemers vaak nog hoog brandt is dit bij het doorsnee bedrijf niet meer zo. Fact of life of iets om aan te werken? Ik zou zeggen het laatste want gebrek aan ‘engagement’ vindt zijn weerspiegeling in de performance. Uit ervaring kunnen wij u vertellen dat de score die zij hun bedrijf veelal een magere of dikke zes geven. 1/3 van het aanwezig potentieel wordt niet benut, veelal omdat het heilige vuur uit is en er onduidelijkheid is over waar we met z’n allen voor staan en waar we voor gaan. Dit betekent niet dat er niet hard gewerkt wordt, uren worden wel gemaakt maar het wringt, er is uitval van mensen en de plannen blijven plannen en de budgetten worden te vaak niet gehaald. Gebrek aan purpose en betekenis uit zich in de kassa en in gebrek aan energie en motivatie. Purpose is serious business en levert ook bedrijfseconomisch voordeel.
Wat is purpose?
Als we purpose uitleggen als ‘een doel met een bedoeling’ is dit wellicht de simpelste manier. Als mens ben je on-purpose als je doet wat je bedoelt, dus als je doet wat je graag wilt doen, jouw talent tot uiting komt en waarmee jij als mens in balans komt. Als dat gebeurt gaan mensen vliegen en leveren ze veel waarde en plezier aan hun gezin, werkgever en iedereen met wie ze in contact komen.
Een gaaf bedrijf heeft een bedoeling met wat ze doen. Omdat het een hoger doel is gaat dit voorbij winst en omzet. Strikt genomen zijn dit geen doelen maar resultanten en middelen. Het doel van een onderneming, organisatie of instelling is waarde-creatie in de brede zin. Een goed product levert, vaak emotionele, waarde voor de gebruiker. Je voelt je blij of zeker, je vindt het gemakkelijk, het geeft je status of gewoon waar voor je geld.
Business purposes en nut
Het hogere doel komt voort uit de reden dat een bedrijf bestaat en de waarde die het levert of ooit wilde leveren. Op verschillende manieren kun je als bedrijf iets toevoegen en om verschillende redenen bindt en boeit dit mensen.
Als een bedrijf middelmatigheid voorbijstreeft zijn er 4 keuzes. Het bedrijf bestaat en/of heeft op de een of andere manier als doel om (1) te helpen en mensen blij te maken, om (2) te innoveren en voorop te lopen, (3) het beste of mooiste te leveren wat er is of om (4) de meest krachtige keus zijn v.w.b. verkrijgbaarheid en prijs. Meer smaken zijn er niet!
De redenen waarom klanten kopen sluiten hier nauw bij aan net als de drijfveren van werknemers en ondernemers. Ze willen mensen een goed gevoel geven, hun geest openzetten, iets moois creëren of een prestatie neerzetten. De een is gemotiveerd om aan te pakken, de ander wil wat regelen en presteren, de volgende wil het begrijpen en oplossen en de kleinste groep gaat voor het hoogste goed en bewondering.
Steeds maar weer vallen de redenen en doelen in vier grote ‘buckets’ die met elkaar communiceren. Hoe het precies zit leg ik graag een keer uit. Dat is nuttig want zodra je het door hebt ga je het zien en kun je het verband leggen naar strategie, bedrijfscultuur en karakter van mensen. Met purpose als startpunt bouw je dan aan een gaaf en zinvol bedrijf. Je weet waar je voor staat, waar je voor gaat en hoe je waardevol wilt zijn voor alle stakeholders. Het bedrijf wordt consistent, effectief, geloofwaardig en aantrekkelijk en het aanwezige talent wordt benut. Zoals het zou moeten zijn!
Off-purpose is funest
Te vaak gebeurt het dat organisaties vergeten zijn waarom ze bestaan of dat ze hun morele kompas kwijt zijn. Denk aan het onderwijs, de belastingdienst, Facebook of aan het terrasje waar de bediening met alles bezig was behalve met jou een goed gevoel geven. Nog vaker gebeurt het dat middelmatigheid de norm is, klanttevredenheid die onder de zeven scoort, medewerkers langdurig ziek zijn en talent dat zich niet aangetrokken voelt tot het bedrijf. Jammer, onnodig en zelfs schadelijk maar wat doe je eraan? Soft skills zijn vaak geen kerncompetentie en motivatie en cultuur zijn zo abstract.
Wat wij doen en wat het oplevert
Mocht je willen weten waardoor jouw mensen ‘aan’ gaan en hoe het een club wordt, in welke mate jij jouw organisatiepotentieel benut wordt en waar je aan moet werken om gezond en succesvol te groeien? Dat kan, op wetenschappelijke basis en met gebruikmaking van online tools maken we inzichtelijk wat er is, waar het wringt en hoe het beter kan.
Wij kunnen helpen met inzichten, inspiratie, een proces (de reis), een app en met data. Jouw kwalitatieve data, online opgehaald en objectief geprojecteerd. We kunnen beginnen met een afdruk van de huidige situatie en werken dan samen toe naar de gewenste toekomst en het gave bedrijf. Een bedrijf met mensen die samen hetzelfde willen, klanten die jou of jouw product willen, en investeerders die er in geloven.
Wij kunnen u helpen met het ontdekken van uw purpose en dit door vertalen naar visie, missie en strategie en gewenste cultuur. Hierbij kijken we niet alleen naar de business-purpose maar ook naar de persoonlijke purpose en motivatie.
Wij kunnen duidelijk maken waar de ‘aan-knop’ zit bij uw personeel en wat de match is tussen mensen en hun karakter op cultuur en missie.
In een dashboard kunt u zien wat wie motiveert en welke rol ze het liefst oppakken. Dit kunnen we voor de totale populatie, op afdelingsniveau en op individueel niveau laten zien.
Wij kunnen duidelijk maken wat de link is tussen de motivatie en het gedrag van werknemers. Zijn ze vanuit hun karakter en competenties in staat om te leiden, te volgen, te verdedigen of te concurreren?
Wij kunnen uw organisatie handvatten geven om met de juiste teams, met de juiste karakters aan de belangrijkste prioriteiten te werken.
Wij kunnen helpen de juiste mensen met het juiste karakter aan te nemen.
Wij helpen om mensen intrinsiek te motiveren om te werken aan businessdoelen. Wij helpen om het licht (weer) aan te krijgen in uw bedrijf en gezond te groeien
Ongelofelijk?
Vinden wij ook maar is het niet. We kunnen dit echt en maken dit waar. Dit alles is namelijk het resultaat van een 25 jaar ervaring, een dik decennium aan organisatieadvies, literatuurstudie, puzzelen en verbinden van bestaande theorieën, koersvastheid en (heel belangrijk) bundeling van krachten met InmensGrow.com. Ons karakter en drive: Doorzetten, de noot willen kraken die anders ongekraakt blijft, mensen inspireren en gave dingen doen!
Interesse? Gewoon proberen
In een workshop van een paar uur laten wij u kennis maken met onze innovatieve aanpak. Deze workshop is gratis als u beslist om ‘De reis naar Gaaf’ te maken. Maakt u zich geen zorgen, wij weten dat u het druk heeft en uw medewerkers dit ook zijn. Alles wat wij doen is hierom super effectief en consumeert een minimum van uw tijd. Heeft u interesse. Neem dan contact op met Leef je Merk, Rob Westerik , 06-29087045 of rob@leefjemerk.nl

