Purpose maakt zelfs de boekhouder blij

21 feb 2020

Missies zijn er om opgeschreven te worden en in de la te stoppen. Behalve dat ze te lang zijn weerspiegelen ze vaak niet het verlangen van het bedrijf. Dat kan anders en is zelfs meetbaar. Hier zijn al hele epistels over geschreven maar wat doe je eraan en hoe maak je het concreet en meetbaar? Dat vroegen wij ons ook af en we hebben het antwoord gevonden.

Wij helpen bedrijven om tot een missie te komen die hout snijdt. Voor ons is purpose het startpunt van waar uit missie, strategie, cultuur en branding voortkomt. Purpose, de why en het doel met betekenis, komt rechtstreeks voort uit de motivatie van de oprichters en de relevantie die het bedrijf in de markt heeft. Een bedrijf dat relevant en on-purpose is heeft veel energie om doelen te halen en is succesvol in de markt.

Hoe langer het bedrijf bestaat hoe verder de energie van de oprichters vervaagd is. Het is dan tijd voor introspectie en een goede beschouwing van waarom we eigenlijk bestaan. Hier helpt Leef je Merk al jaren bij en dit doen we goed en op basis van een Harvard inzicht. Maar door samen het bedrijf als een persoon te laten beschouwen, een profiel te maken en door een gewogen purpose questionnaire in te vullen ontstaat er een purpose-profiel dat onderbouwd is en hout snijdt. De input van velen kan hierbij gebruikt worden. De missie komt hier regelrecht uit voort en is hiermee veel meer dan een ronkende zin die managers of externen gemaakt hebben.

Wat wij ook doen is meten van de motivatie en effectiviteit van medewerkers en teams. Dit doen wij door persoonlijke Talent-On profielen te cumuleren. In een online-app (van InmensGrow.com) zodat we het ook voor grote groepen medewerkers kunnen doen. Mocht blijken dat de persoonlijke profielen en -motivatie enorm afwijkt van wat het bedrijf wil realiseren, en hierbij maken we onderscheid tussen de top en de bottom in het bedrijf, dan wordt het tijd voor actie. Wat heb je immers aan een missie als niemand hem naleeft. Het karakter van de vent moet immers wel passen bij het karakter van de tent. Dit kan leiden tot enorme besparingen in arbeidskosten of tot effectief werken aan de topline.

Behalve dat we dit voor de zgn. WHY kunnen doen lukt ons dit ook voor de HOW: d.w.z. de manier waarop we (samen)werken en datgene wat we cultuur noemen. Ook dit is meetbaar, stuurbaar en te onderbouwen met gecumuleerde medewerkersprofielen.

Wat gezien wordt als soft is wel degelijk hard en concreet te maken en wordt daarmee, behalve voor visionairs en idealisten, materie voor resultaatgerichte managers. Korte termijn en het hogere doel komen hiermee in lijn en het human-capital wordt maximaal benut. Zo wordt zelfs de boekhouder blij van softe materie.

Wij helpen bij purpose, missie, relevantie en brandpositioning maar ook bij de team-samenstelling die de hoogste kans van slagen heeft en past bij het bedrijfsdoel. Hoe uniek dit is en hoe we dit doen leggen we graag een keer aan u persoonlijk uit. Contact hiertoe www.leefjemerk.nl

Share

Leef je Merk  |  Rob Westerik
Van Duvenvoordestraat 76
2361 JV Warmond
Tel +31 6 290 870 45
E-mail rob@leefjemerk.nl

Leef je Merk  |  Rob Westerik
Van Duvenvoordestraat 76
2361 JV Warmond
Tel +31 6 290 870 45
E-mail rob@leefjemerk.nl