Waarderen van organisatiepotentieel

11 nov 2019

Investeerders van nu kijken ook naar de waarde van menselijk kapitaal

Bij bedrijfsovername wordt doorgaans een vermogen besteed aan boekenonderzoek (DD). Echter, van het belangrijkste kapitaal van de onderneming is weinig bekend. Hoe de organisatie beslist, hoe effectief ze is, en waar de problemen zitten in team-samenstelling is een grijs gebied. Met de beoogde directie wordt gegeten, er wordt een referentie onderzoek gedaan en soms volgt er een persoonlijk assessment. Als het gevoel goed is gaan we los! Overzicht van het geheel, de dynamiek onderling en het karakter van de tent en vent ontbreekt.

Het probleem openbaart zich na enige tijd. De targets worden niet gehaald, de persoonlijke drivers van de business-leaders blijken anders dan gewenst, ze zijn niet zo goed als gedacht en ze worden niet gevolgd door de rest van de organisatie. Dit was altijd al een probleem maar in de begindagen van private equity was dit geen groot probleem. Financial engineering was genoeg om het rendement op de investering te halen. Inmiddels hebben de meeste investeerders een tweede stap gezet en voegen ze slimheid toe aan de organisatie. Dat helpt maar de mensen moeten het wel doen. Ontwikkelen van het menselijk potentieel en daarmee waarde creëren voor klanten, personeel en aandeelhouders is de grote uitdaging en wat wat wij noemen; private equity 3.0.

Wat wij, in enkele weken kunnen doen, is meten waar het bedrijf kwalitatief staat en bepalen waar het samen voor gaat. Op een wetenschappelijk onderbouwde en in de praktijk beproefde manier meten wij het organisatiepotentieel als percentage van het totaal. Tevens geven wij een overzicht hoe er beslist wordt, hoe effectief de mensen zijn. Doordat dit in een app komt te staan kunnen we queries maken van de verschillende organisatieonderdelen. Met een zogenaamde groeigroep van businessleaders sluiten wij vervolgens een groeicontract dat verder gaat dan ebitda, omzet en marktaandeel. Emotionele betrokkenheid bij het gemeenschappelijke doel en eigenaarschap door het hele bedrijf is waar wij voor gaan. Hiermee maken wij organisaties beter, leuker, waardevoller en gaver.

Hoe wij dit doen? Dat vertellen wij u graag in meer detail of we doen dit in een kennismakingsworkshop. Wat we u nu al kunnen zeggen is dat we samenwerken met InmensGrow.com, samen tig jaar ervaring hebben in en in werken met MT's. En wilt u al meer weten over wat bedrijven gaaf maakt lees dan mijn boek "Hoe word ik een gaaf bedrijf?".

Share

Leef je Merk  |  Rob Westerik
Van Duvenvoordestraat 76
2361 JV Warmond
Tel +31 6 290 870 45
E-mail rob@leefjemerk.nl

Leef je Merk  |  Rob Westerik
Van Duvenvoordestraat 76
2361 JV Warmond
Tel +31 6 290 870 45
E-mail rob@leefjemerk.nl