Vertrouwen bouwen, key voor CEO's

22 mrt 2019

In een tijd waarin het vertrouwen in overheid, bedrijven, media en zelfs NGO’s tot een historisch dieptepunt gedaald is, is het vertrouwen in ‘mijn bedrijf’ enorm hoog. Het lijkt wel een soort baken in woelige wateren. Andere bedrijven worden veel minder vertrouwd maar ‘mijn werkgever’ is mijn baken. Dat andere bedrijven veel minder worden vertrouwd is opmerkelijk en enigszins komisch om te zien.

Als er weinig vertrouwen is en niemand meer vertrouwd wordt dan ‘mijn werkgever’ dan ligt er voor CEO’s een enorme kans om het vacuüm te vullen. Niet dat ze dit altijd doen, de meeste mensen vinden dat ze te veel hun eigen belang denken, maar steeds meer mensen verwachten dit wel. Werknemers en met name jonge werknemers stellen steeds hogere eisen. Ze willen dat CEO's onberispelijk handelen en te vertrouwen zijn. De leiders, zo vindt driekwart, moeten transparant zijn, de waarheid spreken en de waarden en missie van hun organisatie belichamen.

Vertrouwen is een sleutelwoord tot succes en bouwen aan vertrouwen de belangrijkste taak van leiders. Zonder vertrouwen koopt niemand iets, zijn partnerships uitgesloten en dalen de koersen, is de betrokkenheid weg en worden targets niet gehaald. Het gaat om vertrouwen, altijd. Ook al moet je nog zo hard snijden en impopulaire dingen doen, zorg dat jouw mensen ten alle tijden in jou blijven geloven en jou vertrouwen.

Bedrijven die willen werken aan vertrouwen moeten, zo blijkt ook uit onderzoek, werken aan: 

  1. Het hebben van een positieve sociale impact

  2. Het hebben van en leven van organisatie waarden 

  3. Visie; het beeld van de toekomst en de weg die we gaan bewandelen

  4. Purpose, het hoger doel en de reden waarom

  5. Een efficiënte operatie, ook als beslissingen ‘mijn job’ beïnvloeden

Dus visie, voorbeeldgedrag en het hebben van een hoger en moreel doel geeft vertrouwen en binding. Mensen willen duidelijkheid, betekenis en te respecteren gedrag. Het hebben van een toekomstvisie, een moreel kompas en herkenbare waarden is voor bedrijven cruciaal.

Wellicht vind je dit moeilijk of ben te druk om hier mee bezig te zijn. Werken in organisaties gaat immers vaak over problemen oplossen, het werk afkrijgen, je mailbox door worstelen, streven naar waardering en blij zijn als je weer salaris hebt. Maar het is de moeite waard om de waan van de dag te ontstijgen en met enige afstand te kijken naar wat je aan het doen bent en samen de vraag te beantwoorden waar je naar toe wilt. Ontdek de reden dat jouw bedrijf bestaat en de bron van energie. Is het de liefde voor innovatie, gaat het om wat achter te laten, een ziekte te genezen, het aantal transportbewegingen te halveren, jij mag het zeggen. Sta even stil bij wat je doet, bepaal samen de koers, geloof in je missie en geef het goede voorbeeld. De wereld en alle successen zijn gebouwd op geloof en vertrouwen. Anders was Amerika niet ontdekt, stond er geen kerk in ieder dorp en waren we niet bezig om kanker uit te bannen. Als je er vertrouwen in hebt ga je het doen en als mensen jouw vertrouwen zullen ze je volgen. Trust me!

Rob Westerik is business consultant, eigenaar van buro Leef Je Merk en schrijver van het boek “Hoe word ik een gaaf bedrijf?"

Bronnen

  • ·Edelman Trustbarometer 2018 EU: Vertrouwen in Overheid 43%, Media 43%, Business 52% en NGO’s 53%. Edelman Trust barometer 2019: vertrouwen in mijn bedrijf: totaal 76%, NL 82%. 76% (+11%) van de werknemers wil dat CEO’s de lead nemen en niet meer wachten op overheden.

  • Deloitte Millenial Survey 2018

Share

Leef je Merk  |  Rob Westerik
Van Duvenvoordestraat 76
2361 JV Warmond
Tel +31 6 290 870 45
E-mail rob@leefjemerk.nl

Leef je Merk  |  Rob Westerik
Van Duvenvoordestraat 76
2361 JV Warmond
Tel +31 6 290 870 45
E-mail rob@leefjemerk.nl